Marijuana påverkar inte bilkörning dagen efter – visar granskning
En ny vetenskaplig granskning utmanar idén att det finns en ”baksmälla”-effekt av marijuana dagen efter användning, vilket väcker frågor om policyer som straffar bilister och personer i säkerhetskänsliga positioner för cannabiskonsumtion som inträffat veckor innan drogtester.
Forskare vid University of Sydney granskade 20 studier som tittade på effekterna av marijuana åtta timmar efter användning, med fokus på prestationsbedömningar. Deras resultat kommer att publiceras i tidskriften Cannabis and Cannabinoid Research.
”De flesta studier upptäckte inte en ”dagen efter”-effekt av cannabisanvändning, och de få som gjorde det hade ”betydande begränsningar”, säger studieförfattaren Danielle McCartney i ett pressmeddelande. ”Sammantaget verkar det som om det finns få vetenskapliga bevis för att stödja påståendet att cannabisanvändning försämrar prestationen ”dagen efter”. Men ytterligare forskning krävs fortfarande för att helt ta itu med denna fråga.”
Totalt 350 prestationsbedömningar administrerades under de 20 studierna som granskades. Endast 12 av dessa tester (eller 3,5 procent) fann en signifikant ”baksmälla”-effekt – och ingen av dem involverade randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade metoder. Dessa studier var också alla mer än 18 år gamla.
Ett litet antal studier av lägre kvalitet har observerat negativa (d.v.s. försämrande) effekter ”dagen efter” av THC på kognitiv funktion och säkerhetskänsliga uppgifter. Men studier av högre kvalitet och en stor majoritet av prestationstesterna har inte gjort det.
”Vi kan inte riktigt kommentera omfattningen av dessa effekter eftersom de inte var så väl rapporterade”, sade McCartney. ”De verkade inte vara associerade med en specifik dos av THC, administreringssätt för THC eller typ av bedömning.”
Forskarna sa att deras resultat är anmärkningsvärda i samband med utvecklingen av policyer för bilkörning och sysselsättning för cannabiskonsumenter.
Det finns dom som hävdar att en person inte borde köra bil eller arbeta i en säkerhetskänslig position i minst en dag efter att ha använt marijuana, men studien ”fann få bevis för att stödja denna rekommendation”.
”Politiker bör tänka på att införandet av mycket konservativa arbetsplatsbestämmelser kan få allvarliga konsekvenser, såsom uppsägning av anställning efter ett positivt drogtest”, står det i studien. ”De kan också påverka livskvaliteten för individer som måste avstå från medicinsk cannabis som används för att behandla tillstånd som sömnlöshet eller kronisk smärta av rädsla för ett positivt arbetsplats- eller drogtest vid vägkanten.”
En relaterad fråga som forskarna noterade är att drogtester endast kan upptäcka inaktiva THC-metaboliter som inte reflekterar berusning och kan stanna i en persons system i veckor eller månader efter användning.
Denna fråga har blivit ett fokus för politiskt beslutsfattande när legaliseringsrörelsen fortsätter att spridas. Vissa sektorer som lastbilsindustrin har identifierat THC-screening som en stor bidragande faktor till exempelvis brist på arbetskraft.
Chefen för American Trucking Association (ATA) diskuterade nyligen problemet med en kongresskommitté och hävdade att lagstiftare måste ”trappa upp” för att ta itu med den federala och statliga cannabispolitiska konflikten eftersom industrin står inför dessa brister.
Tiotusentals kommersiella lastbilschaufförer testar positivt för marijuana som en del av de federalt krävda drogtesterna, visar färska uppgifter från Department of Transportation (DOT).
Under tiden skickade en senator ett brev till DOT förra året för att få en uppdatering av statusen för en federal rapport om forskningsbarriärer som hämmar utvecklingen av ett standardiserat test för marijuanaberusning på vägarna. Avdelningen måste slutföra rapporten senast i november 2023 enligt en storskalig infrastrukturproposition som president Joe Biden undertecknat.
Experter och förespråkare har betonat att bevisen inte är tydliga om sambandet mellan THC-koncentrationer i blod och berusning.
En studie publicerad 2019 drog till exempel slutsatsen att de som kör vid den lagliga THC-gränsen i Australien – som vanligtvis är mellan två till fem nanogram THC per milliliter blod – inte statistiskt sett inte var mer inblandade i en olyckor jämfört med personer som har inte använt marijuana.
Separat fastställde Congressional Research Service 2019 att även om ”marijuanakonsumtion kan påverka en persons svarstider och motoriska prestanda… har studier av effekten av marijuanakonsumtion på en förares risk att bli inblandad i en krasch gett motstridiga resultat, där vissa studier som fann liten eller ingen ökad risk för en krasch på grund av marijuanaanvändning.”
En annan studie från förra året visade att rökning av CBD-rik marijuana inte hade ”ingen signifikant inverkan” på körförmågan, trots att alla studiedeltagare överskred gränsen för THC i blodet.