Stater med lagar för medicinsk marijuana har lägre dödsoffer i trafiken

Publicerad:
Bilkörning

Stater med lagar för medicinsk marijuana har färre dödade i trafiken än de utan, särskilt bland yngre förare, har en ny studie upptäckt.

Man skulle kunna tro att siffrorna för krascher skulle vara högre, om man antar att fler förare är också – särskilt runt midnatt, kör till en 7-Eleven om det blir nödvändigt.

Men nej. Forskare vid Columbia University Mailman School of Public Health fann en minskning av trafikdödade med 11 procent i genomsnitt vid granskningen av platser som har antagit lagar för medicinsk marijuana – 23 delstater och District of Columbia. Närvaron av medicinsk marijuana apotek korrelerade också med färre dödsfall i trafiken, fann studien.

Silvia Martins, en läkare och docent som var studiens ledande författare, teoretiserade att lägre dödsoffer i trafiken i stater med marijuanalagar kan vara relaterat till lägre nivåer av alkohol-nedsatt bilkörning hos människor, särskilt yngre människor, som ersätter cannabis för sprit.

Det fanns få tecken på en minskning av dödligheten i trafik för personer 45 år eller äldre, som är överrepresenterade bland de som är inskrivna i statliga program för medicinsk marijuana. Den största nedgången i dödsoffer i stater med medicinsk marijuanalagar var bland förare i åldern 15 till 44.

Studien, som publicerades på nätet i American Journal of Public Health, analyserade National Highway Traffic Safety Administration:s uppgifter om trafikdödade från 1985 till 2014. Forskarna tog hänsyn till faktorer såsom huruvida staterna hade hög arbetslöshet, median hushållsinkomst, lagar som ökar hastighetsgränsen från 70 km/h eller mer, lagar om användningen av säkerhetsbälten, och förbud mot användning av mobiltelefoner och sms:ande under körning.

Forskarna genomförde studien eftersom fler stater har godkänt lagar för medicinsk marijuana – nio mellan 2010 och 2014 – p.g.a. de möjliga effekterna på den allmänna säkerheten. Tidigare forskning, fann till exempel att marijuanabruk gjorde att föraren vinkade i trafiken oftare och har hade långsammare reaktionstider. Tidigare studier fann också att förare som var höga tenderade att minska hastigheten och öka i tidsintervall – vilket tyder på att användarna var medvetna om att deras marijuanabruk försämrar deras omdöme och försökte kompensera.

Taggar Alkohol Medicinsk marijuana Studie Trafiken

Annons

THCH vape Sverige

I rampljuset

Relaterade artiklar

Utvalda