Varför är cannabisindustrin en magnet för kvinnliga chefer

Publicerad:
Kvinna

Enligt en undersökning av 632 cannabischefer, är det kvinnor som har ledande positioner i 63 procent av jobben som involverar potens och säkerhet i testlabb, hos nästan hälften av företagen som tillverkar och säljer ätbara och andra cannabisprodukter.

Hur går detta jämföra med förhållandet mellan könen i andra branscher?

Endast nio procent av nystartade teknikföretag leds av kvinnor; kvinnor fyller 22 procent av ledande positioner inom medelstora amerikanska företag; och endast 5,4 procent av VD jobb på Fortune 1000-företag, enligt en rapport från Pew Research 2015.

Så, varför har kvinnor så bra positioner inom cannabisindustrin?

Till att börja med, kan kvinnors möjlighet att göra flera saker samtidigt och deras tendens att vara flexibla komma till nytta i en bransch där regler och föreskrifter ständigt förändras, från stat till stat och från val till val.

Långt innan stater började legalisera medicinsk och privat bruk av cannabis, visade studier att män var mer benägna än kvinnor att konsumera cannabis. En studie publicerad av Columbia University har bekräftat att detta fortfarande är sant.

Men andra studier har också visat att kvinnors vilja att öppet diskutera marijuana har haft en stor inverkan på legaliseringen.

När cannabis medicinska effekter för barn började få internationell uppmärksamhet, då var det kvinnorna som krävde medicinsk marijuana eftersom de såg ett stort behov.

Kyndra Miller, en av grundarna till NORML:s kvinnliga allians, jämför cannabis legaliseringen med 1920-talet när kvinnor arbetade tillsammans för att avsluta alkoholförbudet.

Varken alkohol eller cannabis legalisering, kan ske utan det fulla stödet från kvinnor, som utgör något mer än 50 procent av befolkningens röster.

Med en ny växande industri, tar kvinnor tillfället i akt att bryta gamla traditioner och arbetar för att få bort könsroller innan industrin skapar dåliga vanor.

Hittills står kvinnor för 36 procent av positionerna i amerikanska cannabisföretag som odlar, testar, säljer och annonserar cannabisprodukter i denna blomstrande marknad, som är bland den snabbast växande i landet.

”Det är en ny chans för många kvinnor som har varit i näringslivet men inte kunnat komma till nästa nivå”, sade Becca foster, en oberoende konsult för Healthy Headie.

”Det är inte ofta som hela branscher föds”, sade Kristall Huish, en revisor och affärskonsult i cannabisindustrin. ”Det är en möjlighet att bryta gamla traditioner”.

Och en möjlighet för kvinnor att skapa mer rättvisa regler.

Taylor West, biträdande chef för National Cannabis Industry Association, konstaterar att branschen fortfarande är ny nog och har ännu inte påverkas av en manskultur.

”I gamla etablerade industrier, har du generationer av företag som dominerats av män, och som skapar strukturer som domineras av män”, sade Taylor i en intervju med Christian Science Monitor.

I andra delar av cannabisindustrin, särskilt inom odling och investeringar, är kvinnliga ledare fortfarande i minoritet.

”Jag vill inte ge landet en vanföreställning att det inte finns ett glastak i branschen eftersom de gör det”, säger Greta Carter, som investerat i 10 företag i Nevada och Kalifornien som odlar, bearbetar och säljer cannabis.

Hon förklarade att kvinnors deltagande i ledande positioner tenderar att vara i tillhörande företag, såsom odling, förpackning, marknadsföring, reklam, design, lag och redovisning – istället för grossistodling, som kräver stora kapitalinvesteringar och mer risktolerans.

Ändå är kvinnors deltagande i tillhörande företag och testlabb stora framsteg – med den extra fördelen att dessa områden är de mest lönsamma sektorerna inom industrin. Så kvinnor är definitivt väl positionerade.

Cannabisindustrin Cannabisodling Jobb Studie

Källa: