Nya studier visar att en legalisering av cannabis sänker alkoholförbrukningen

Publicerad:
Alkohol

Enligt en ny studie som utförts av forskare från University of Connecticut och Georgia State University har medicinsk marijuana haft en betydande inverkan på alkoholförsäljningen, som minskat med 15 procent i vissa stater.

Forskare undersökte alkoholförsäljningen från 2006 – 2015, som de samlat in från apotek, närbutiker och stora kedjor. Uppgifterna hämtades från databasen Nielsen Retail Scanner, som registrerar försäljningsdata från 90 handelskedjor rikstäckande.

Författarna till studien hävdade att denna nya användning av Nielsen-data är att föredra, för människor tenderar att ge mindre noggranna svar om deras faktiska användningsnivåer.

Studien tog också hänsyn till andra faktorer som kan påverka alkoholkonsumtion såsom inkomst, etnicitet och ålder.

Ett viktigt syfte med studien var att se huruvida en legalisering av medicinsk marijuana gör att cannabis ersätter alkoholen för vissa konsumenter, i motsats till att komplettera den.

”I ekonomin är det övergripande intrycket emellertid att dessa två substanser ersätter varandra, medan det i folkhälsan inte finns någon stark uppfattning om länken”, förklarade studien.

”Stater som legaliserar medicinskt marijuanabruk upplever en betydande minskning i försäljningen av alkohol, öl och vin. Dessutom är effekterna inte kortlivade. Betydande minskningar observerades upp till 24 månader efter att lagen införts”.

Relaterade artiklar:

Alkohol är 10 gånger mer dödlig än cannabis på vägen - visar ny studie
27% av amerikanska öldrickare byter till cannabis visar studie

Försäljningsdata från 2016 visar att alkoholindustrin upplevde en onormal minskning av konsumtionen det året, då den sjönk 1,3 procent. Under de senaste fem åren minskade försäljningen bara i genomsnitt 0,3 procent årligen.

Men dessa alkoholföretag kan snart nå en brytpunkt där de måste överväga att gå ihop med cannabisindustrin eftersom flera stater ändrar sin inställning till cannabis – mer än 64 procent av väljarna i USA vill se att förbudet mot växten upphör.

Constellation Brands, Inc., alkoholföretaget bakom populära vuxendrycker såsom Corona, bevisade nyligen detta genom att korsa gränsen för att arbeta med fienden.

Constellation investerade 191 miljoner dollar för en andel på 9,9 procent av Canopy Growth Corporation, den kanadensiska cannabisproducenten som är redo att tjäna stora pengar när en legalisering av marijuana blir en ”grej” nästa år i Kanada.

Constellation insisterade på att det skulle finnas en klausul som tillåter dem att expandera sin andel i Canopy tvåfaldigt.

”Vårt företags framgång är resultatet av vårt fokus på att identifiera konsumenttrender i tidigt stadium, och detta är ett annat steg i den riktningen”, säger Constellation, VD Rob Sands, i ett uttalande.

Och eftersom statliga marijuanalagar förbjuder plantans extrakt från att inkluderas i alkoholprodukter, kommer alkoholföretag som vill bli involverade sannolikt inte kunna använda några av sina egna produkter.

”Det finns inget behov av att inkludera alkohol, och det är heller inte en avsikt att inkludera alkohol”, säger Sands.

Alkohol Canopy Growth Medicinsk marijuana Studie

Källa: