Twitter tillåter cannabisannonsörer att marknadsföra i USA och Kanada
Medan de flesta plattformar inte tillåter cannabisinnehåll, välkomnar Twitter nu cannabisannonser och erbjuder till och med ekonomiska incitament till nya annonsköpare.
Licensierade varumärken kan nu marknadsföra sig själva på Twitter med omedelbar verkan, meddelade företaget på sociala medier på tisdagen. Twitter kommer också att erbjuda incitament till varumärken som drar nytta av den nya policyn före den 31 mars.
AdCann rapporterar att det gjordes mer än 20 miljoner cannabisrelaterade Tweets under det senaste året. Det är mer inlägg än om kaffe, golf och NHL, säger AdCann. Den 4 februari twittrade Twitters vd Elon Musk ”420”. Musk, som rökte en joint på Joe Rogans podcast 2018, är nu ansvarig för att göra Twitter till den mest 420-vänliga sociala medieplattformen på marknaden. Samtidigt censurerar konkurrenter som TikTok och Meta (Facebook, Instagram) hårt cannabisinlägg och förbjuder reklam, även från lagliga aktörer.
Twitters nya policyändring som tillåter reklam och marknadsföring av statligt lagliga cannabisföretag är ett steg framåt för sektorn och kan få andra digitala reklamplattformar att ompröva sina förbud mot cannabiskampanjer.
Samtidigt kryddar Twitter sitt inträde i amerikansk cannabisreklam med ett reklamincitament för branschen.
”För mig är det en tydlig indikation på normaliseringen av cannabis som en konsumentförpackad vara och en som går mot mer mainstream acceptans”, säger Lisa Buffo, grundare och VD för industrigruppen Cannabis Marketing Association.
Vissa amerikanska cannabisaktörer har redan flyttat för att dra nytta av Twitters policyändring, exempelvis vape-företaget Pax som på onsdagen tillkännagav att de är ”bland de första av Twitters cannabis-annonseringspartners”, sade Paxs vice VD för marknadsföring, Luke Droulez, i ett uttalande.
Andra tar ett avvaktande tillvägagångssätt.
Thomas Winstanley, marknadschef för marijuanaföretaget Theory Wellness, sade att Twitters nya inställning till cannabisreklam är ”mer symbolisk än den är praktisk för vår verksamhet”, åtminstone nu.
Winstanley berättade att Twitters regler för amerikanska cannabisföretag skiljer sig från sociala medieföretagets annonseringsregler i Kanada, där Twitter redan tillåtit reklam från legala marijuanaföretag.
Twitters amerikanska regler för marijuanareklam säger att annonsörer ”inte får marknadsföra eller erbjuda försäljning av cannabis”, inklusive CBD, med undantag för aktuella hampa-härledda CBD-produkter som innehåller mindre än 0,3% THC.
Winstanley tolkar den regeln som att Theory Wellness inte kan jaga avkastning på Twitters reklamutgifter genom att konvertera en annons direkt till en försäljning.
Enligt hans uppskattning skulle varumärkeskampanjer dock vara inom gränserna.
Rosie Mattio, VD för marknadsföringsföretaget Mattio Communications, twittrade att hennes företag kommer att hjälpa Twitter med övergången. ”Kudos till @twitter för att vara det första stora sociala nätverket som välkomnar cannabisreklam”, skrev Mattio som svar på tillkännagivandet.
”Om (andra sociala medieföretag ser) att det finns stora pengar att tjäna på att tillåta cannabisföretag annonsera på en specifik plattform, tror jag att de skulle vara dumt att inte öppna upp dörrarna för cannabisföretag”, sade hon.
Amy Deneson, från Cannabis Media Council, kommenterade Twitters beslut:
”Vi applåderar Twitter för dess beslut att börja arbeta med cannabismärken. Fler reklamkanaler är en positiv sak för vår bransch och det kommer att ge cannabis- och cannabinoidmärken ytterligare en väg att nå och ökan sin publik. Att tillåta cannabissektorn att annonsera är ett bra affärsbeslut. Vi är övertygade om att det kommer att visa sig vara en betydande intäktsgenerator för Twitter.”
Eftersom reglerade amerikanska cannabisföretag experimenterar med Twitters nya reklammöjlighet är det oklart när Twitters digitala reklamkonkurrenter – som Googles moderbolag Alphabet och Meta Platforms Facebook, Instagram och WhatsApp – kommer följa efter och tillåta marijuanareklam.
Googles annonsplattform lättade nyligen på restriktionerna för hampa och CBD-reklam på utvalda marknader men utesluter fortfarande mycket annan marknadsföring av cannabis.
”Jag hoppas att Twitter blir ett bra exempel och att fler och fler publicister och plattformar, inklusive Meta, ser cannabissektorn som en blomstrande, levande och vacker sektor att engagera sig i”, sa Deneson.
Twitters globala policy för betald reklam förbjuder fortfarande illegala droger, privat bruk och växtbaserade droger, tillbehör förknippade med droganvändning, drogbutiker och skildringar av grov droganvändning. Dagens uppdatering för cannabisannonser i USA och Kanada anses vara ett undantag från den globala policyn.