Cannabisgrupp från Colorado utför forskning för att testa effekten marijuana har på bilförare

Publicerad:
Bilkörning

Rimliga THC-gränser och teknik för att bestämma cannabispåverkan bakom ratten är fortfarande en av branschens största utmaningar.

Bilkörning under påverkan av marijuana är ett brott i hela USA och även i Sverige, men i stater där medicinskt eller personligt bruk är lagligt, har att försöka stoppa påverkade förare, förvandlats till en av den växande industrins största problem.

Men medan poliser, politiker och forskare försöker räkna ut hur man korrekt upptäcker och definierar cannabispåverkan, genomför en grupp cannabisförespråkare i Colorado sin egen forskning för att se hur mycket cannabis faktiskt påverkar personen bakom ratten.

I Colorado förklarade en ny serie av fördjupade rapporter från Denver Post de enorma svårigheterna med att upptäcka, testa och bestämma om någons bilkörning faktiskt har påverkats av cannabisbruk.

Enligt en rapport i serien har olyckshändelser där marijuana var närvarande i förarens system ökat under åren sedan legaliseringen, men eftersom restprodukter från cannabis kan stanna i kroppen upp till en månad efter intaget, är tjänstemän fortfarande osäkra på om onykter bilkörning orsakat kraschen, eller om fler personer i Colorado bara råkat ha cannabis i sitt system.

Det nästan omöjligt att bevisa om någon kört påverkad, för att myndigheter i stor utsträckning litar på inkonsekventa THC-nivåer som finns i blod- och urintester som inte tar hänsyn till hur länge cannabis stannar kvar i människas system.

Dessutom är personer som är påverkade av cannabis inte impulsiva och vingliga förare som man vanligtvis ser vid alkoholens inflytande. En betydande andel av Colorados cannabisbrukare medger att de kört kort efter rökning, med argumentet att mängden marijuana som användes faktiskt inte försämrar deras körning.

Medan alkohol är ganska konsekvent i sin förmåga att påverka användare, påverkar cannabis individer på olika sätt beroende på tolerans, strain och en hel del andra faktorer.

I ett försök att för sig själva testa verkligheten av cannabispåverkan på vägen, höll marijuanagruppen Cannabis Clinicians Colorado ett offentligt forsknings-evenemang förra veckan där volontärer berusades i vetenskapens namn.

Enligt Colorado:s lokala NBC News 9 utförde gruppen en serie preliminära nykterhetsprov, där personer fick fylla i frågeformulär om säkerhet bakom ratten och testa deras blod och saliv innan de gick in i en buss för att röka så mycket cannabis som möjligt före föraren ”inte längre kände sig bekväm med att köra”.

Efter att ha nått den punkten, genomgick volontärerna samma test och frågor, för att se om resultaten före och efter faktiskt visade några signifikanta förändringar. Det kan vara användbart för myndigheter som vill kunna bestämma rattonykterhet eller förare som vill undvika bli straffade.

”Vi vill inte att våra patienter kör påverkade”, säger Martha Montemayor från CCC. ”Vi vill inte att vanliga brukare heller kör påverkade. Vi behöver en bättre uppfattning om vad påverkad bilkörning ser ut så vi kan berätta för folk när de inte ska köra”.

Testresultaten bearbetas fortfarande vid University of Colorado, men kommer så småningom att ge oss betydande kunskaper om huruvida statens THC-gräns på fem nanogram är nödvändig och förhoppningsvis förändra hur man överväger, reagerar och kriminaliserar cannabispåverkad körning.

Taggar Cannabisbruk Colorado Polisen THC Trafiken

Källa merryjane.com

Annons

I rampljuset

Relaterade artiklar

Utvalda